Los profesores Jorge Uría y Luis Benito García apurren les sos contribuciones nun llibru publicáu por Springer, editorial nel ‘top 5’ de prestíu científicu mundial | L'estudiu destaca que l'alimentación forma parte de práctiques identitarias y constitúi un fuerte marcador étnicu y sorraya amás la so vinculación col estatus y el prestíu social
¿Qué papel desempeñó l'alimentación a lo llargo de la hestoria? A esta entruga respuende un trabayu realizáu por investigadores de la Universidá d'Uviéu sobro cultura alimentaria. L'estudiu destaca que les conductes y tradiciones venceyaes a l'alimentación nun son, de nenguna manera, aspeutos anquilosaos o inmutables. Cada cultura, cada tradición y cada identidá son la resultancia de procesos dinámicos ya inestables xeneraos por complexos intercambios y procesos d'hibridación que los arriquecen. A última hora, el investigadores sorrayen que la cultura alimentaria ye la resultancia d'un llargu procesu d'aprendizaxe.
Toos estos aspeutos figuren nel capítulu The Historical Development of Food Systems and Heritage, robláu polos profesores de la Universidá d'Uviéu Jorge Uría y Luis Benito García, qu'acaba de ser publicáu por Springer. Esta editorial atopar ente les cinco primeres nel Scholary Publisers Indicators (SPI) y, dientro del ámbitu STM (science, technical & medical), ye la mayor editorial de llibros y la segunda más grande en publicaciones científiques nel mundu. El capítulu escritu polos dos profesores del Departamentu d'Hestoria forma parte del llibru Consumer Research Methods in Food Sciencie, perteneciente a la colección Methods and Protocols. Tratar d'una obra eminentemente interdisciplinar na que se realicen contribuciones dende campos como la Economía, la Biotecnoloxía, la Psicoloxía o l'agronomía
Dambos investigadores espliquen que s'asumió fai yá tiempu per parte de el historiadores que l'alimentación constitúi xuna realidá que nun se puede esaminar de forma aisllada, cuidao que el so estudiu engloba distintes dimensiones que pueden ser tantu de calter social como ideolóxicu o económicu. Por ello, a la d'encetar estes temátiques dende'l campu histórico, faise necesariu encuadrala nun contestu ampliu capaz de combinar múltiples variables, cuidao que s'atopa venceyada a tradiciones polítiques, culturales ya institucionales de bien variáu tenor y, especialmente, en tolo rellacionao cola actividá gastronómica.
“Comer supon, más allá de lo puramente nutritivo, realizar un actu social y patrimonial; l'alimentación ta venceyada tanto a les actividaes agraries y al universu rural como a les práctiques de sociabilidá propies de los ámbitos urbanos. Arriendes d'ello, l'alimentación forma parte de práctiques identitarias y constitúi un fuerte marcador étnicu. Tou ello ensin escaecer la perrica cultura material acomuñada a la producción y al consumu”, apunta Luis Benito García.
Amás, dambos profesores señalen que los condicionamientos socioculturales relativos a l'alimentación son poderosos y complexos: los usos daos a cada alimentu, les sos combinaciones, l'orde, la composición, el númberu y les hores de les distintes comíes, tollo ta codificado d'una manera precisa; y dicha codificación ye la resultancia d'un procesu social y cultural que'l so significáu y razón cabo buscalos esencialmente na Hestoria.
“Nel so intre, l'alimentación permaneció venceyada al estatus; ye un mediu d'afirmase frente a los demás o d'adquirir prestíu; entá na actual sociedá de consumu la comida y la bébora suponen un mediu relevante pa reafitase socialmente. Como nun podía ser otra manera, la cocina reproduz y espresa les relaciones xerárquiques y de clase”, añede Jorge Uría.
P'acometer estudios rellacionaos con esti fechu social total recúrrese, n'esencia, a los métodos y técniques propios de la investigación histórica, pero siempres teniendo en cuenta la multiplicidá de fontes primaries de les que se debe faer atroxu; según la cantidá de dimensiones de conocencia que s'entecrucen y a los que se topa conectáu. Estos campos van dende la producción y el consumu al políticu y el social, ensin perder de vista les enormes implicaciones culturales que trai.
El autores del trabayu indiquen que'l xiru cultural impuestu nes últimes décades a la historiografía, per otra parte, revalorizó la información contenida en conxuntos pocu valoraos enantes, como los de la lliteratura o la pintura del realismu, los grabaos populares o los arquivos fotográficos. La prensa, al traviés de la publicidá, los sos artículos costumbristas o los reportaxes, ye al empar otra fonte perenal d'informaciones. Y la recién óptica antropolóxica presente na historiografía supunxo de la mesma que, ensin abandonar el rigor estadístico de les grandes series —cuando les hai—, esaminar con mayor curiáu la información cualitativa de les informaciones folclóriques o etnomusicológicas, los ritos de camín de la nacencia, l'adolescencia o'l matrimoniu, o la muerte, y los de les festividaes relixoses; casi siempres solemnizados con rituales de comensalidad específicos. “El entrecruzamiento de toes estes fontes de datos, y de les metodoloxíes que-yos son propies, ye posible, per otra parte, nun espaciu d'estudiu crecientemente internacionalizado, y nel que lo específico de la hestoria tiende cada vez más a esleise nel espaciu común de los food studies”, conclúin.