Una investigación de la Universidá d'Uviéu revela qu'el 90,3% de los adolescentes usa Instagram y el 74,9% publica conteníu en formatu ‘stories’, el más emplegáu nesti segmentu de población | L'estudiu saca a la lluz diferencies significatives por sexos, una y bones les muyeres publiquen más conteníu, apliquen filtros con mayor frecuencia y utilicen esta rede social para ver lo que publicaron otres persones | Un segundu trabayu realizáu tamién pola institución académica destaca cómo les ‘fake news’ na rede X (Twitter) contribúin a estender discursos d'odiu sobro'l papel de la educación sexual, especialmente en temes venceyaes a la diversidá sexual y el feminismu
Más de la metá de los adolescentes utilicen filtros nos sos stories de Instagram para presentase d'una manera favorable énte los sos siguidores. Esta ye xuna de les principales conclusiones d'una investigación de la Universidá d'Uviéu, que revela'l papel crucial que les redes sociales desempeñen na vida de los adolescentes. El trabayu foi lideráu por Soraya Calvo, profesora del Departamentu de Ciencies de la Educación de la universidá asturiana, y foi publicáu pola Revista Latina de Comunicación Social, de máximu impactu na so área de la conocencia.
Esta investigación centróse nel usu de Instagram n'adolescentes y la so relevancia pa la socialización afeutiva. “Atopamos qu'el 90,3% de los adolescentes utiliza Instagram y el 74,9% publica conteníu tipu stories. La motivación principal d'usu de Instagram pa les persones adolescentes ye la interacción social”, comenta la investigadora. “Reparamos tamién que les publicaciones en formatu stories son más frecuentes que les publicaciones nel feed, lo qu'indica que les stories son utilizaes pa la comunicación cotidiana col grupu social más cercanu”, añede.
Amás, l'estudiu sacó a la lluz diferencies significatives por sexos. “Afayamos que les muyeres publiquen más conteníu, apliquen filtros con mayor frecuencia y utilicen Instagram pa ver lo que publicaron otres persones”, indica la investigadora. En cuanto al usu de filtros, el trabayu reveló que más de la metá de los adolescentes utilicen filtros nes stories pa presentase d'una manera más favorable. Sicasí, la mayoría de los participantes nun atalantar que l'usu de filtros tenga un impactu relevante nos comentarios o Me gusta que reciben de los demás. En resume, “esta investigación amuesa que Instagram ye xuna plataforma popular ente los adolescentes, utilizada principalmente pa la interacción social. Les stories son el formatu preferíu pa la comunicación cotidiana, y l'usu de filtros ye común pa presentase d'una manera más favorable”.
Pa llegar a estes conclusiones, la investigación cuntó cola participación de 825 adolescentes d'Asturies y utilizó preseos pa evaluar l'usu y consumu de Instagram, según les creencies que teníen sobro l'usu de la plataforma.
Medios sociales y educación sexual
Nun ye l'únicu trabayu lideráu por esta investigadora sobro adolescentes y redes sociales. Un segundu estudiu analizó la polarización nos discursos negativos sobro la educación sexual n'España y punxo n'evidencia la influencia de les fake news na creación d'un ambiente de desinformación y mieu. L'artículu publicáu en revistir ICONO14 enceta la polarización nos discursos mediáticos en redol a la educación en diversidad sexo-xenérica nel contestu educativu formal n'España. Al traviés d'un analís de publicaciones na rede social X (Twitter), esamináronse les idees y los bulos espresaos nes publicaciones rellacionaes con esta tema. El investigadores escoyeron diversos tuits que cumplíen criterios específicos, como tener un númberu significativu d'interacciones y conteníu testual. “Les nueses resultancies revelen que la mayoría d'ellos presenten xuna polaridá negativa, con un predominiu de mensaxes que remembren emociones como mieu, enfadu y murnia”, destaca la profesora de la universidá asturiana.
“Esti enclín escontra la negatividad suxure xuna estratexa discursiva que busca xenerar polarización y movilizar emociones en llugar de fomentar un alderique informativu. Rellaciónase esta polarización col espardimientu de fake news y discursos sesgados, según cola proliferación de discursos d'odiu, especialmente en temes venceyaes a la diversidá sexual y el feminismu”, comenta la investigadora. A última hora, “esti segundu artículu sorraya la importancia d'entender cómo estes estratexes d'espardimientu de ciertos mensaxes negativos en redes sociales afecten a les idees sobro la educación sexual, suxuriendo qu'estos discursos pueden tener un impactu significativu na opinión pública y nes polítiques educatives”, conclúi. Dambos estudios sorrayen, finalmente, la necesidá d'entender y encetar l'impactu de los medios sociales na socialización y educación d'este sector.
Referencias
Calvo González, Soraya; Arcos Romero, Ana Isabel; Rodríguez Fernández, Noemí y Posada Corrales, Juan Antonio (2025). Consumo y usos de Instagram en adolescentes de Asturias (España): ¿para qué aplican filtros en sus fotografías y cómo impactan en sus interacciones sociales. Revista Latina de Comunicación Social, 83, 01-17. https://doi.org/10.4185/RLCS-2025-2326
Calvo González, Soraya y Trujillo Barbadillo, Gracia (2024). Discursos contrarios a la educación sexual en España: argumentario mediático y agentes de referencia en Twitter (X). ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 22(2): e2086. https://doi.org/10.7195/ri14.v22i2.2086