La investigación, que se desenvuelve en dos fases, estudia los determinantes institucionales, tantu formales como culturales, que lleven a l'adopción d'estratexes y normatives educatives nacionales d'educación financiera, según el so impactu nes competencies financieres de los nuevos | Factores institucionales, como la orientación al llargu plazu, y de redolada económica, como la llibertá empresarial o'l PIB per cápita, ayuden a esplicar l'adopción d'estratexes nacionales n'educación financiera | Les primeres resultancies indiquen que l'espectru políticu de los gobiernos nun inflúi na puesta en marcha d'estratexes nacionales d'educación financiera
Un estudiu de la Universidá d'Uviéu, en collaboración con FUNCAS, revela los factores qu'espliquen l'adopción de polítiques que promueven la educación financiera. La investigación, puesta en marcha pol grupu de Finances y Gobiernu Corporativu, estremar en dos fases. Na primera, trata d'esplicar los motivos que lleven a implementar midíes qu'incidan na educación financiera a nivel internacional para los países de la Organización para la Cooperación y Desenvolvimientu Económicu (OCDE). N'una segunda fase, va analizase la implantación d'estes estratexes y normatives educatives nel nivel de competencies financieres de los mozos estudiantes de secundaria.
Na Selmana de la Educación Financiera, que se celebra nel marcu del 7 d'ochobre, quepe tener en cuenta que les competencies financieres son una habilidá esencial nel si-glo XXI. Como señalen organismos internacionales como la OCDE o'l Bancu Mundial, son cruciales para'l empoderamiento de los individuos y para sofitar el bienestar financiero de les persones y les sociedaes. La cultura financiera tien un impactu na salú económi-ca, la estabilidá y la crecedera xeneral d'un país: ameyoren la resiliencia y estabilidá económica, especialmente mientres les crisis económiques, promueve una crecedera ecu-nómico sostenible y l'inclusión financiera, lo que tien un impactu positivu nel desenvolvimientu y crecedera.
Les primeres resultancies
El proyectu d'investigación tien como oxetivu estudiar les estratexes y normatives d'educación financiera nos países de la OCDE, analizando qué factores de la redolada insti-tucional inflúin na so adopción. N'una fase posterior, va analizase l'impactu d'estes estratexes y normes educatives nes competencies financieres de los estudiantes de se-cundaria usando datos de PISA.
Les primeres resultancies del proyectu amuesen l'impactu de la crisis financiera global na adopción d'estratexes d'educación financiera per parte de los países miembros de la OCDE. Ente que nel añu 2005 namá un país aprobara una estratexa, y antes de 2010, namá cuatro, unu d'ellos España, en 2017 el númberu de países con una estratexa d'educación financiera xubía a 25. Amás, reparar una heteroge-neidad en el promotores de les estratexes nacionales d'educación financiera: los super-visores de los mercaos financieros y los ministerios son los más comunes.
Tocantes a los determinantes institucionales qu'inflúin na adopción d'estratexes d'educación financiera a nivel nacional, les resultancies nun sofiten la importancia de determi-nantes formales como l'orixe llegal del país.
Gerard Hendrik Hofstede, un psicólogu social holandés, basándose n'estudios nos años 80, propunxo 6 dimensiones culturales qu'ayuden a valorar ya identificar los compor-tamientos culturales de cada rexón o grupu cultural. Les resultancies indiquen la importancia la dimensión cultural orientación al llargu plazu, lo mesmo que de aspeutos referíos a la redolada económica como la llibertá empresarial o'l PIB per cápita na adopción d'estratexes nacionales d'educación financiera. Tamién inflúi significativamente la población del país.
La orientación al llargu plazu rellaciónase col cambéu. Nuna cultura empobinada al llargu plazu, la noción básica sobre'l mundu ye que ta en constante cambéu, polo que siem-pre ye necesariu preparar pal futuru. Les resultancies amuesen como sociedaes con una elevada orientación al llargu plazu valoren les práctiques financieres qu'aseguren el fu-turo y, por tanto, son tendentes a implementar estratexes nacionales d'educación finen-ciera.
Pela so parte, la llibertá empresarial mide'l grau de facilidá o dificultá pa faer nego-cios nun país, evalúa la carga regulatoria y la redolada alministrativa al que s'enfrenten el entamadores y empresarios. Refierse asina a la facilidá p'abrir, faer y cerrar negocios. Les resultancies indiquen que son los países con menor llibertá empresarial los que tienden a adoptar en mayor midida estratexes nacionales d'educación financiera. De la mesma forma, los países con menor PIB per cápita y con mayor población son los qu'adopten más estratexes nacionales d'educación financiera.
Les resultancies tamién indiquen qu'otres dimensiones culturales como la evitación de la incertidume (rellacionada cola tolerancia d'una sociedá escontra la incertidume y l'ambigüedá) y l'espectru políticu de los gobiernos (derecha-esquierda) nun inflúin na puesta en marcha d'estratexes nacionales d'educación financiera.
Estes resultancies preliminares revelen, poro, la importancia de factores institucionales y de redolada económica na adopción de polítiques d'educación financiera. Futures investi-gaciones del proyectu van dexar amás identificar y comparar normatives d'educación financiera y l'impactu de les estratexes y normatives educatives puestes en marcha na OCDE na cultura financiera de la población, cuantimás de la población nueva. Estos re-sultados van dexar ampliar la conocencia sobro los determinantes y efectividá de les polítiques d'educación financiera.
La necesidá d'estratexes y polítiques que promuevan la educación financiera
Un informe de 2023 de la OCDE amuesa una puntuación media de los adultos en compe-tencias financieres nos países de la OCDE de 63 puntos sobro 100; namá un 39% de los adultos algamen lo que se considera puntuación mínima (siquier 70 puntos sobro 100). España llogra una puntuación bien similar a la media de la OCDE, 64 puntos sobro 100 y tan solo un 39% d'adultos qu'algama la puntuación mínima. Estos datos revelen la importancia de cuntar con estratexes y polítiques d'educación financiera que promuevan les competencies financieres de los individuos, una cuestión señalada por organismos in-ternacionales. Tocantes a la población nueva, el Programa pa la Evaluación Internacional d'Estudiantes PISA amuesen tamién la necesidá de promover la cultura financiera. Anque la mayoría de los estudiantes de 15 años son consumidores de productos y servi-cios financieros, munchos escarecen de delles de les habilidaes y conocencies necesa-rios pa tomar decisiones financieres acertaes por sí mesmos.
España foi unu de los primeros países de la OCDE n'aprobar en 2008 una estratexa d'educación financiera nacional, el Plan d'Educación Financiera, una iniciativa de la Comisión Nacional del Mercáu de Valores (CNMV), el Bancu d'España y el Ministeriu d'Economía, Comerciu y Empresa, na que participen más de 45 instituciones que la so finalidá ye ameyorar la educación financiera de los ciudadanos. Cabo señalar que tanto FUNCAS como la Universidá d'Uviéu, promotores del estudiu, son entidaes collaboradores del Plan d'Educación Financiera. Ente les llínees d'actividá del Grupu d'Investigación Finances y Gobiernu Corporativu de la Universidá d'Uviéu inclúyense ámbitos rellacionaos cola educación financiera. El grupu desenvuelve al traviés de la iniciativa FINEDUCA360 acciones rellacionaes coles competencies y educación financieres, d'investigación, tresferencia y docencia a lo llargo de la vida.