Describen los mecanismos polos que la ventilación mecánica pue estimular les célules tumorales en cáncer de pulmón y favorecer les metástesis

Un estudiu desarrolláu por investigadores del CIBERES, la Universidá d'Uviéu, el IUOPA y el ISPA amuesa cómo'l estrés mecánicu del ventilador induz una alteración na trescripción xenética de les célules canceroses, sobremanera na ruta de síntesis del colesterol, que favorez la invasividá | Un fármacu usáu para tratar la hipercolesterolemia podría contribuyir a menguar esta diseminación tumoral

La ventilación mecánica pue estimular les célules tumorales en cáncer de pulmón ya inducir cambeos na trescripción xenética de les mesmes qu'alterien les sos característiques y faciliten la diseminación y les metástesis a distancia de la neoplasia d'orixe. Esta ye la principal conclusión d'un estudiu desarrolláu por investigadores del CIBER d'Enfermedaes Respiratories (CIBERES), la Universidá d'Uviéu, l'Institutu Universitariu d'Oncoloxía del Principáu d'Asturies (IUOPA) y l'Institutu d'Investigación Sanitaria del Principáu d'Asturies (ISPA), que se publicó na revista European Respiratory Journal, nel que se describe los mecanismos implicaos nesta mayor agresividá de les célules tumorales tres la ventilación y que puede suponer un gran impactu na práctica clínica rellacionada col manexu d'estos pacientes oncolóxicos.

Na mesma investigación, liderada por Inés López Alonso, del CIBER d'Enfermedaes Respiratories (CIBERES), y Guillermo Muñiz Albaiceta, profesor del Departamentu de Bioloxía Funcional de la Universidá d'Uviéu, esti equipu de científicos demostró la utilidá de Alirocumab, un fármacu utilizáu na actualidá para'l tratamientu de la hipercolesterolemia, para menguar esti tipu de diseminación tumoral.

Ventilación mecánica, necesaria tres la ciruxía en munchos pacientes
El cáncer de pulmón primariu representa un 11,6% del total de casos de cáncer. La supervivencia de los pacientes con estes neoplasias depende en gran midida de l'ausencia de metástasis a distancia, dao que la única terapia curatible ye la resección quirúrxica de los tumores alcontraos, que se lleva a cabu hasta nun 40% de los pacientes y riquier ventilación mecánica.

Ye conocíu que l'estiramientu mecánicu de les célules canceroses puede alteriar la so capacidá d'invasión. Nesti sentíu, mientres la ventilación mecánica, les célules pulmonares tán sometíes a un mayor estrés mecánicu, pero nun s'esploraren hasta'l momentu de les consecuencies de la ventilación sobre los tumores pulmonares.

Teniendo en cuenta esti contestu, l'oxetivu d'esti nuevu trabayu céntrase en caracterizar la influencia de la ventilación mecánica nel comportamientu de los tumores pulmonares, pa comprobar si l'estiramientu mecánicu causáu pol ventilador podría dar como resultáu un tipu más agresivu de célules canceroses. Pa ello, l'equipu d'investigadores estudió modelos celulares in vitro ya in vivo de cáncer de pulmón y metástasis.

Ventilación mecánica: 5 vegaes más riesgu de metástasis
Les resultancies llograes amosaron cómo inclusive un periodu curtiu de ventilación mecánica en pulmones con cáncer pue de siguío favorecer l'apaición de metástasis distantes. Ello ye que los pacientes que fueron sometíos a ventilación mecánica "tienen una probabilidá de desendolcar metástesis casi 5 vegaes mayor que los que nun fueron conectaos a un ventilador", esplica la Dra. López Alonso.

Esti aumentu na diseminación metastásica ta dirixíu por cambeos na respuesta de les célules canceríxenes al estrés mecánicu qu'induz el ventilador. La transducción d'esta señal mecánica, denominada mecanotransducción, induz una alteración de la trescripción xénica, promoviendo cambeos nos mecanismos celulares que n'últimu términu favorecen la supervivencia tumoral.

"Ente los mecanismos alteriaos destaca la ruta de síntesis de colesterol, implicada en cambeos nes propiedaes físiques de la célula yá que el porcentaxe d'esta molécula ye determinante de la rixidez de les membranes", señala Guillermo Muñiz.

"Les membranes blandes faciliten la movilidá y la migración celular, lo que fai que'l metabolismu del colesterol sía clave na invasividad de les célules canceroses", detallen el investigadores.

Un fármacu pal colesterol, nueva estratexa terapéutica
Partiendo d'estos descubrimientos, l'equipu de científicos punxo tamién  a prueba una nueva estratexa terapéutica que podría ser útil pa frenar esta diseminación tumoral. Nel mesmu trabayu, demostraron nun modelu in vivo qu'un tratamientu con Alirocumab, un fármacu utilizáu pa tratar hipercolesterolemias, amenorga la capacidá de les célules canceríxenes para metastatizar. Esti fármacu bloquia la proteína PCSK9, encargada del reciclaje del receptor de colesterol LDLR, lo cual induz cambeos nel conteníu celular de colesterol y con ello de les propiedaes mecániques celulares.

"El trabayu presenta por tanto dos novedaes principales: per un sitiu, demuestra l'impactu que tien inclusive un periodu curtiu de ventilación nel desenllaz d'estos pacientes, con gran repercusión na práctica clínica; y por otru, amuesa'l potencial que tien el Alirocumab para modular la respuesta metastásica de les célules tumorales alteriando les sos propiedaes mecániques, abriendo un campu d'estudiu con gran potencial de transferibilidad al paciente", sorrayen el coordinadores d'esta investigación.

"Esti trabayu, que tien un calter multi ya interdisciplinar, foi posible gracies al trabayu de el investigadores básicos del grupu lideráu pol Dr. Muñiz Albaiceta, encargaos de los modelos celulares, animales y los estudios bioinformáticos; pero tamién gracies al trabayu del personal clínicu que desenvolvió l'estudiu retrospectivu nel que se sofita'l proyectu", afirma la Dra. López Alonso. Amás, collaboró nel mesmu'l grupu del CIBERES lideráu por Ramón Farré de la Universidá de Barcelona, quien s'encargaron de caracterizar la respuesta biofísica de les célules canceríxenes al estrés mecánicu.

Referencia:
López-Alonso I, López-Martínez C, Martín-Vicente P, Amado-Rodríguez L, González-López A, Mayordomo-Colunga J, Del Busto C, Bernal M, Crespo I, Astudillo A, Arias-Guillén M, Fueyo A, Almendros I, Otero J, Sanz-Fraile H, Farré R, Albaiceta GM. Mechanical